Wypadanie włosów – objawy i przyczyny

Wypadanie włosów to jedno z częstszych schorzeń występujących u ludzi na całym świecie. Wypadanie włosów może mieć różne podłoże. Aby jak najszybciej zwalczyć problem potrzebna jest szybka diagnostyka i leczenie.

Cykl życia włosów:

Włos ma określoną długość życia a jego cykl składa się z 3 faz:

• Faza anagenu – wzrostu włosa – trwa od 3-6 lat, w tej fazie znajduje się około 80-85% włosów na zdrowej skórze głowy
  • Faza katagenu – przejściowa – trwa około 1-2 tygodni, w fazie tej znajduje się ok. 1% włosów
  • Faza telogenu – spoczynku, trwa ok. 2-4 msc.W tej fazie dochodzi do wypchnięcia starego, zrogowaciałego włosa przez nowy włos anagenowy. W fazie tej znaduje się ok 15% włosów.

Jakie są objawy?

Wypadanie włosów to normalność. Każdy włos ma określoną długość życia a wiąże się to z cyklem wzrostu włosa. Jednak niepokojące objawy takie jak duża ilość włosów podczas mycia czy czesania, duże ilości włosów na podłodze, prześwity i przerzedzenia na skórze głowy świadczą iż mamy do czynienie z nadmiernym wypadaniem włosów.

Jakie są przyczyny wypadania włosów?

Do nadmiernego wypadania włosów może przyczynić się wiele czynników. Są to min.:

• Zaburzenia hormonalne
  • Geny
  • Używki
  • Zażywanie niektórych leków
  • Chemioterapia
  • Łojotok i łojotokowe zapalenie skóry
  • Nieprawidłowa pielęgnacja skóry głowy
  • Nieprawidłowa dieta, uboga w witaminy i minerały
  • Choroby wewnątrzustrojowe
  • Przeziębienie, grypa
  • Poród