Leczenie nadpotliwości – toksyna botulinowa

Pocenie się to naturalny proces fizjologiczny prowadzący do usuwania z organizmu produktów ubocznych metabolizmu oraz toksyn. Występuję naturalnie podczas wzrostu temperatury powietrza, wysiłku fizycznego czy stresu.

Przyczyny nadpotliwości?

Niejednokrotnie pocenie się nie jest związane z żadną z wyżej wymienionych okoliczności. W tym wypadku możemy mieć do czynienia  z nadpotliwością. Jej głównymi przyczynami mogą być choroby, a należą do nich: otyłość, nadwaga, zmiany hormonalne, udar mózgu, choroby serca, cukrzyca, nowotwory, używki, choroba Parkinsona czy gruźlica.

Jakich okolic ciała dotyczy?

Nadmierna potliwość najczęściej dotyczy okolicy pach, stóp, rąk, czoła, pod nosowej, głowy czy pleców. Wynika to z faktu iż jest tam umiejscowiona największa ilość gruczołów potowych.

Jak leczyć nadpotliwość?

• Metody domowe.

Podstawową metodą leczenia jest zmiana nawyków żywieniowych. Przede wszystkim unikanie potraw niezdrowych, ostrych i wprowadzenie do diety potraw lekkostrawnych.

Kolejną ważną zmianą powinna być zmiana ubrań. Najlepiej sprawdzą się ubrania bawełnianie.

Stosowanie antyperspirantów i dezodorantów. Jest to doraźna pomoc. Pomaga w zniwelowaniu nieprzyjemnego zapachu. Najlepiej sprawdzą się preparaty zawierające w swoim składzie sole glinu – jest to składnik powodujący zwężenie porów i blokowanie potu.

• Metody inwazyjne.

Jedną z najskuteczniejszych metod leczenia nadpotliwości jest zastosowanie toksyny botulinowej. Jej działanie opiera się na blokowaniu nerwów zaopatrujących gruczoły potowe. Efektem czego jest uniemożliwienie wydalania potu w miejscach poddanych zabiegowi. Iniekcje toksyną botulinową stosuje się przede wszystkim w okolicy pach, stóp, dłoni, twarzy czy głowy. Zabieg działa na okres od 9 do 12 miesięcy.

Fot.: https://wirtualnaklinika.pl/wp-content/uploads/2016/07/nadpotliwosc_1.jpg