RosaMed Clinic

jajko w diecie

Czego nie wiesz o jajkach? Właściwości jaja kurzego

Opinie na temat jajek nadal pozostają podzielone. Przez wiele lat żyliśmy w przeświadczeniu, że spożycie jajek kurzych należy ograniczać ze względu na zawartość w nich dużych ilości cholesterolu. Już kilka lat temu ten pogląd uległ zmianie, a badania składników zawartych w jajkach wykazały, że choć same w sobie rzeczywiście zawierają dużo cholesterolu, to nie jest to rodzaj cholesterolu szkodliwego dla zdrowia.

Czy zatem jajka mają negatywny czy pozytywny wpływ na nasze zdrowie? Jakie składniki odżywcze zawierają i jaka ilość jajek jest wskazana i bezpieczna dla naszego zdrowia, przekładając ją na dzienne spożycie?

Zawartość składników w jajku

Do dziś nie opublikowano badań, potwierdzających bezpośredni wpływ spożywania jajek na poziom cholesterolu we krwi. Pewnym jest jednak, że połączenie jajek z innymi produktami takimi, jak boczek czy słonina, to już zupełnie inna formuła.

Spożywając jednak same jajko, wyłącznie z dodatkiem odrobiny przypraw lub masła, możemy z dużą dozą prawdopodobieństwa założyć, że wyjdzie nam to na zdrowie. Dlaczego?

Najlepiej przyswajalną formą jajka, jest jajko gotowane na miękko. Oznacza to ścięte na sztywno białko i płynne, kremowe żółtko. Nieco mniej lekkostrawne jest jajko na twardo. Nie należy jednak jajek przegotowywać, ponieważ w zbyt długo gotowanym jajku nie tylko dochodzi do utraty cennych składników, ale zachodzi także reakcja siarki z żelazem, co w dłuższej perspektywie nie służy naszej zdrowotności.

Dwa duże jajka zawierają ok. 150 kcal, a stanowią 100% dziennego zapotrzebowania na cenne aminokwasy i witaminę B12, wpływającą bezpośrednio na procesy krwiotwórcze.

Minerały, jakie zostały wyodrębnione w jajku, to:

  • Fosfor,
  • Wapń,
  • Żelazo,
  • Potas,
  • Cynk,
  • Magnez,
  • Chlor,
  • Sód.

Ponadto, jajko kurze składa się w 75% z wody. Pozostała jego zawartość to białka, tłuszcze, węglowodany oraz witaminy A, D i witaminy z grupy B. Są one niezbędne do prawidłowej pracy całego organizmu.

Jajka są, zaraz po rybim tranie, produktem zawierającym największe, naturalne stężenie witaminy D. W ludzkim organizmie odpowiedzialna jest ona za wiele procesów, w tym za odporność. Zawierają również witaminę A wspomagającą prawidłową strukturę skóry, a także witaminę E, będącą potocznie nazywaną witaminą młodości. Cholesterol zawarty w żółtku jaja kurzego jest natomiast cholesterolem tzw. dobrym (HDL). Żółtko jaja kurzego bogate jest również w lipidy takie, jak glicerydy kwasu oleinowego i palmitynowego, nienasycone kwasy tłuszczowe czy fosfolipidy lecytyny.

Zawiera ono też lecytynę (kwasy Omega3) zmniejszającą ryzyko wystąpienia miażdżycy, wspomagającą leczenie depresji, regenerującą wątrobę i poprawiającą pracę mózgu oraz komórek nerwowych. Lecytyna rozpuszcza cholesterol i minimalizuje ryzyko powstawiania kamieni żółciowych. Pozytywnie wpływa na koncentrację, zapobiega niepożądanym procesom utleniania komórek.

W białku kurzego jaja znajdziemy natomiast cystatynę. Składnik zapobiegający rozwojowi niektórych nowotworów takich, jak np. mięsak, rak piersi czy czerniak oraz rozwojowi drobnoustrojów. Zawiera też lizozym oraz zróżnicowane peptydy.

W jajku odnajdziemy także kompleks yolkina, zapobiegający odkładaniu się blaszek amyloidowych, dzięki czemu zmniejszone jest ryzyko degeneracji komórek nerwowych. W konsekwencji, regularne spożywanie kurzych jaj zmniejsza ryzyko wystąpienia i rozwoju chorób neurodegeneracyjnych takich, jak np. Alzheimer.

Kiedy nie należy jeść jajek?

Badania wykazały, że osoby mające problemy z krążeniem, nie powinny łączyć jajek z chlebem ani z cukrem. To połączenie obciąża wątrobę. Ponadto, jajka w pewnym stopniu zwiększają zakwaszenie organizmu. Tym samym, warto jest łączyć je z surówkami czy sałatkami warzywnymi. Takie połączenie wskazane jest dlatego, że warzywa maja właściwości zasadotwórcze – są więc przeciwieństwem jajek, dzięki czemu poziom kwasów w organizmie staje się wyrównany.

Niestety, jajka mogą też uczulać, ponieważ są naturalnym alergenem, a konkretnie białko jaja, i nie każdy może je swobodnie spożywać. Zwykle jednak alergia na jajka jest przypadłością dziecięcą, z której z reguły się wyrasta. Można jednak spotkać się z sytuacją, w której reakcja alergiczna nawet osób dorosłych występuje albo po spożyciu jajek albo po spożyciu wyłącznie białka podczas, gdy żółtko nie wywołuje objawów alergii.

Kiedy należy przeprowadzić badania pod kątem uczulenia na jajka? Gdy po spożyciu występują łącznie lub pojedynczo poniższe objawy:

  • Stany zapalne jamy ustnej
  • Dolegliwości ze strony układu pokarmowego
  • Wysypka
  • Zapalenie spojówek
  • Katar
  • Duszność
  • Astma

Stwierdzona alergia na białko jaja kurzego z dużym prawdopodobieństwem łączy się także z alergią na jaja pozostałych ptaków – kacze, gęsie, czy przepiórcze.

WAŻNE

Osoby z potwierdzoną alergią na białko kurze powinny zwrócić szczególną uwagę na skład szczepionek i niektórych leków. Często bowiem do ich produkcji wykorzystywane jest właśnie białko kurze.