aurikuloterapia-rosamed-clinic-warszawa

Aurikuloterapia, czyli akupunktura i akupresura uszu

Medycyna wschodu, zwana też medycyną alternatywną i ogólnie – medycyną naturalną, ma naprawdę wiele gałęzi i jeszcze więcej praktyk. Jednymi z nich są znane wszystkim akupresura i akupunktura. Te metody można wykorzystywać na różnych częściach naszego ciała. Aurikuloterapia skupia połączenie akupresury i akupunktury na uszach.

Czym jest aurikuloterapia i skąd się wywodzi?

W medycynie naturalnej ucho stanowiło jeden z najbardziej istotnych obszarów, dzięki którym możliwe było przeprowadzenie terapii organizmu. W „Kanonie medycyny Żółtego Cesarza” ucho wymieniane jest jako jedna z podstaw systemu holistycznego, ponieważ to właśnie tam łączą się wszystkie kanały energetyczne ustroju człowieka.

Wszystko to dlatego, że małżowina uszna jest wyjątkowo mocno unerwiona. Przebiegają przez nie gałązka nerwu trójdzielnego, nerw uszny duży, nerw potyliczny mniejszy i gałązki nerwowe nerwu błędnego, podjęzykowego oraz twarzowego.

Aurikuloterapia jest jednym z elementów refleskoterapii (z dziedziny refleksologii) opartej głównie na akupresurze (ucisku lub masażu) określonych punktów na ciele. Jej założenia oparte są o zasadę Pięciu Przemian i zakładają, dzięki poruszaniu się po mapie punktów usznych refleksoterapeuta może wpływać na określone obszary całego ciała i stymulować je.

Punkty, które można odnaleźć w małżowinie usznej, to:

• Punkty lokalne – są powiązane z organami lub częściami ciała
  • Punkty mistrzowskie – stymulacja ich pozwala na uzupełnienie protokołów leczenia
  • Punkty funkcyjne – używane są do stymulacji ucha dominującego. Dzielimy je na chińskie punkty funkcyjne, francuskie punkty funkcyjne i chińskie punkty empiryczne.

Na czym polega aurikuloterapia?

Aurikuloterapia polega na stymulacji określonych punktów usznych w celu pobudzenia konkretnych organów bądź funkcji organizmu. Odnajdywanie tych punktów odbywa się albo poprzez skorzystanie z mapy punktów, albo przy użyciu specjalnych detektorów elektronicznych pozwalających na zbadanie oporu elektrycznego tkanek albo poprzez zastosowanie akupresury (masażu lub uciskania w celu odnalezienia odpowiednich miejsc). Sama stymulacja polega na wbijaniu w wybrane punkty igieł do akupunktury uszu,  pinezek do akupunktury, igieł intradermalnych, ziaren vaccaria, metalowych kuleczek. Refleksoterapeuta może także wykorzystać moksoterapię, elektrostymulację, stymulację laserową, skrwawianie punktów lub całość zabiegu oprzeć o akupresurę.

Częstotliwość wykonywania zabiegu określa terapeuta na podstawie wywiadu z pacjentem i stopnia zaawansowania schorzenia.

Na co pomaga aurikuloterapia?

Aurikuloterapia przeprowadzana przez doświadczonego specjalistę jest zabiegiem bezpiecznym. Można stosować go zarówno u dorosłych, jak i u dzieci oraz osób starszych.

Aurikuloterapia pomaga w eliminowaniu takich dolegliwości, jak:

• Leczenie uzależnień
  • Zaburzenia oddychania
  • Silny ból po porodzie
  • Ból paliatywny
  • Urazy kostne
  • Bliznowacenie tkanek (np. po operacjach)
  • Przewlekłe bóle głowy, migreny
  • Choroby górnych dróg oddechowych
  • Artretyzm
  • Choroby układu moczowego
  • Choroby na tle nerwowym

Żeby aurikuloterapia mogła być skuteczna, musi zostać wykonana wyłącznie przez doświadczonego i wykwalifikowanego refleksoterapeutę. Nie zawsze jednak aurikuloterapia może zastąpić leczenie konwencjonalne, dlatego nie ignoruj zaleceń swoich terapeutów lub lekarzy prowadzących.